Koučovanie je proces spolupráce a podpory klienta na jeho ceste za dosahovaním cieľov a rozvoja potenciálu. Zakladá sa na princípe, že každý klient má v sebe zdroje, schopnosti a odpovede na svoje otázky. Koučovací rozhovor pomáha klientovi tieto zdroje objaviť a efektívne ich využiť.

Kouč je vašim sprievodcom v koučovacom procese, ktorý vám pomôže identifikovať a definovať vaše očakávania, objavovať možnosti, prekonávať prekážky a dosahovať pozitívne zmeny vo vašom živote alebo profesijnom pôsobení.

Kouč neposkytuje hotové riešenia alebo rady, ale kladie otázky a poskytuje podporu, aby si klient prišiel na to najlepšie riešenie sám. Koučing sa zakladá na princípe, že každý klient má v sebe zdroje, schopnosti a odpovede na svoje otázky. Koučovací rozhovor pomáha klientovi tieto zdroje objaviť a efektívne ich využiť.

Kouč môže pôsobiť v rôznych oblastiach ako je osobný rozvoj, kariérny rast, vedenie, zvládanie zmien, medzigeneračné vzťahy a veľa ďalších.

Dôležitou charakteristikou kouča je empatia, aktívne načúvanie, schopnosť klásť otvorené otázky a podpora klientovho sebapoznávania a sebauvedomovania.

Všetky sedenia sú individuálne a líšia sa podľa toho, či sa jedná o koučing alebo mentoring a samozrejme podľa preferencií a potrieb klienta. Kľúčové vo všetkých prípadoch je vytvoriť dôverný a rešpektujúci vzťah medzi koučom/mentorom a klientom, ktorý im umožní otvorenú a konštruktívnu spoluprácu.

Úvod prvého sedenia venujeme vzájomnému predstaveniu a zoznámeniu sa s očakávaniami a cieľmi. Kouč/mentor pomáha klientovi jasne definovať, čo chce dosiahnuť a akým spôsobom by sa chcel zlepšiť alebo niečo zmeniť.

Povenujeme sa analýze aktuálnej situácie klienta, aby získla lepší prehľad o svojich silných stránkach, slabostiach, príležitostiach a prípadných ohrozeniach.

Pomocou otázok sa od reality premostíme k želanej budúcnosti, ktorú by klient chcel dosiahnuť. Plán na dosiahnutie želanej budúcnosti býva realitstický, merateľný a pokiaľ možno aj časovo ohraničený, aby klient vedel akým smerom sa uberá, aké kroky ešte potrebuje podstúpiť a aby vedel svoj pokrok aj sám zhodnotiť.

Kouč/mentor je počas celého procesu pre svojho klienta oporou, povzbudzuje ho v progrese, pomáha mu zostať motivovaný a poskytuje mu spätnú väzbu.

Na konci sedenia si spoločne zhodnotíme dosiahnuté výsledky a v prípade potreby sa pripravíme plán na ďalšie sedenia.

Klient si ovplyvňuje smerovanie, formu aj intenzitu sedení. Dôležité je, aby sa sedenia niesli v prirodzenom duchu, nič sa nesililo, celé prostredie bolo dôverné a pre klienta príjemné.

Je to proces, v ktorom niekto skúsený s dlhodobými praktickými skúsenosťami a samozrejme aj znalosťami (mentor) poskytuje odbornú a aj osobnú podporu svojmu klientovi (mentee).

Mentor sa teda zameriava na podporu a rozvoj menteeho v oblastiach, v ktorých si želá posilniť svoje schopnosti, zručnosti alebo kariérne ciele. (viac o mentoringu)

 Kto je mentor?

Mentor je odborne skúsená osoba, ktorá poskytuje svoje znalosti, skúsenosti a rady svojmu mentee. (viac o mentoringu)

Koučing a mentoring sú dva odlišné prístupy a role, ktoré sa používajú k podpore rozvoja a rastu klienta/mentee.

Obe metódy sú veľmi užitočné a účinné, rozdiel je v tom ako je podpora poskytovaná a aký je hlavný zámer sedenia.

Rolou kouča je byť nestranným sprievodcom, ktorý aktívne načúva, kladie klientovi otázky (za pomoci rôznych koučovacích techník) a tým pomáha klientovi objaviť svoje vlastné odpovede a potenciál.

Mentor pri sedení vystupuje ako skúsený poradca, zdieľa so svojím mentee vlastné skúsenosti, dáva príklady a návody ako na niektoré situácie reagovať. Na požiadanie svojho mentee môže poskytnúť aj priame návody alebo ukážky postupov.

Koučing a mentoring majú oba svoje špecifické výhody a vedia poskytnúť veľa užitočných momentov. Oba prístupy sú hodnotné pre rozvoj a vo veľa prípadoch sa kombinujú pre dosiahnutie ešte lepších výsledkov.

Medzi hlavnými výhodami by sme mohli menovať:

  • Sebapoznávanie
  • Posiľňovanie sebavedomia
  • Prehlbovanie zručností
  • Zvyšovanie motivovanosti 
  • Ľahšie zvládanie stresu, krízových situácií, vyrovnávanie sa so životnými zmenami
  • Nadobúdanie nových znalostí, skúseností
  • Profesijný rast
  • Otvorenie sa novým príležitostiam
  • ..... a mnoho ďalších


  • Všetky sedenia sú individuálne a líšia sa podľa toho, či sa jedná o koučing alebo mentoring a samozrejme podľa preferencií a potrieb klienta. Kľúčové vo všetkých prípadoch je vytvoriť dôverný a rešpektujúci vzťah medzi koučom/mentorom a klientom, ktorý im umožní otvorenú a konštruktívnu spoluprácu.
  • Úvod prvého sedenia venujeme vzájomnému predstaveniu a zoznámeniu sa s očakávaniami a cieľmi. Kouč/mentor pomáha klientovi jasne definovať, čo chce dosiahnuť a akým spôsobom by sa chcel zlepšiť alebo niečo zmeniť.
  • Povenujeme sa analýze aktuálnej situácie klienta, aby získla lepší prehľad o svojich silných stránkach, slabostiach, príležitostiach a prípadných ohrozeniach.
  • Pomocou otázok sa od reality premostíme k želanej budúcnosti, ktorú by klient chcel dosiahnuť. Plán na dosiahnutie želanej budúcnosti býva realitstický, merateľný a pokiaľ možno aj časovo ohraničený, aby klient vedel akým smerom sa uberá, aké kroky ešte potrebuje podstúpiť a aby vedel svoj pokrok aj sám zhodnotiť.
  • Kouč/mentor je počas celého procesu pre svojho klienta oporou, povzbudzuje ho v progrese, pomáha mu zostať motivovaný a poskytuje mu spätnú väzbu.
  • Na konci sedenia si spoločne zhodnotíme dosiahnuté výsledky a v prípade potreby sa pripravíme plán na ďalšie sedenia.
  • Klient si ovplyvňuje smerovanie, formu aj intenzitu sedení. Dôležité je, aby sa sedenia niesli v prirodzenom duchu, nič sa nesililo, celé prostredie bolo dôverné a pre klienta príjemné.


Koučing a mentoring sú flexibilné s prispôsobivé metódy, ktoré vedia byť uplatnené v rôznych situáciách osobného i profesijného života a pre rôzne cieľové skupiny.

Koučing nenahrádza terapie.

Výber pre vás správneho kouča a mentora je kľúčovým krokom k úspešnému koučingovému procesu. Každý máme individuálne potreby a preferencie. Je to čisto osobné rozhodnutie, pri ktorom môže pomôcť zopár nasledujúcich tipov:

  • Predtým než si začnete hľadať správneho kouča/mentora zvážte si, čo chcete týmto procesom docieliť. Skúste si ujasniť očakávania a jasne si stanovte ciele, ktoré chcete prostredníctvom tohto vzťahu dosiahnuť.
  • Výber kouča a mentora je vhodné vo veľkej miere podriadiť vlastným inštinktom a „osobnej chémii“. Je dôležité, aby ste sa pri sedeniach cítili komfortne a dokázali ste viesť otvorený rozhovor.
  • Pozrite si na znalosti a skúsenosti zvoleného kouča a v prípade otázok ho neváhajte kontaktovať. Určite rád zodpovie vaše dotazy.
  • Vyhľadajte si kouča, ktorý sa prejavuje otvorenou komunikáciou a je schopný načúvať a reflektovať na vaše potreby. Jasná komunikácia je základným predpokladom pre úspešné sedenia a vzťah ako taký.
  • Koučing a mentoring je vhodné brať ako investíciu do vášho rozvoja, preto je dobré zvážiť si aj finančnú stránku tohto vzťahu. Skúste si preveriť aké sú ceny jednotlivých sedení, či kouč/mentor poskytuje zvýhodnenú cenu v prípade viacerých sedení, resp. aké má platobné podmienky. 


Pri akejkoľvek otázke, nejasnosti alebo doplňujúcej informácii rozhodne neváhajte kouča/mentora kontaktovať. Určite vám s radosťou všetko potrebné zodpovie.


Zručnosti kouča a mentora sa môžu prelínať, ale každý prístup má aj svoje špecifické charakteristiky. Dobrý kouč a mentor je schopný efektívne využívať tieto zručnsoti na podporu a rozvoj svojho klienta/menteeho.

Medzi hlavné zručnosti by sme mohli zaradiť:

Kouč = aktívne počúvanie, schopnosť klásť otázky, empatický prístup, schopnosť viesť aktívny a stimulujúci dialóg

Mentor = schopnosť zdieľať vedomosti a schopnosti, vedenie a inšpirácia, smerovanie a návrhy možností, poskytovanie užitočnej spätnej väzby

Koučing a mentoring sa môžu zaoberať rôznymi témami, pričom každý klient/mentee môže mať svoje vlastné individuálne potreby a ciele.

Z našej praxe patria k najčastejším témam nasledovné:

  • Osobný rozvoj
  • Vzťahy a komunikácia
  • Potreba pozdieľať svoje pocity, názory, myšlienky
  • Partnerské témy
  • Vzťah rodiča s deťmi
  • Hľadanie životnej rovnováhy, work-life balance
  • Kariérny rozvoj, rast
  • Zdravie
  • Podnikanie
  • Zlepšovanie manažérskych zručností
  • Stavy vyhorenia
  • Demotivovanosť v práci
  • ...a veľa iných, ktoré nás sprevádzajú každodenným životom


Trvanie rozhovoru je na vzájomnej dohode klienta a kouča/mentora. Najbežnejšie býva sedenie v trvaní 1 hodiny. Samozrejme, ak klient pociťuje potrebu dlhšieho stretnutia, dohodne sa dlhší termín. Podstatné je, aby sa klient cítil komfortne.

Počet opakovaní, či intenzita sedení je čisto na uvážení klienta. Stretnutia môžu nadväzovať v snahe rozoberať a postupovať v jednej zložitejšej téme. Alebo každé sedenie môže byť venované samostatnej téme. Takisto je možné dohodnúť sa na kombinácii koučingu a mentoringu. V niektorých prípadoch je takéto prepojenie veľmi užitočnou a efektívnou metódou pre dosiahnutie požadovaných výsledkov.

Všetko je na vzájomnom otvorenom dialógu, dohode a hlavne v bezpečnom prostredí, kde sa klient cíti príjemne.

Vzťah kouča/mentora so svojím klientom/menteem je postavený na vzájomnej dôvere. Kouč/mentor plne venuje svoju pozornosť svojmu klientovi/menteemu a je viazaný mlčanlivosťou.

Ako kouči a členovia ICF a SAKo sme viazaní etickým kódexom. Znenie nájdete v záložke „Etický kódex“